tirsdag den 29. maj 2012

Indisk hurra :-)

"Her har I mig tilbage!" som Kurt Thorsen sagde engang...

Der er gået en rum tid siden jeg sidst har været ved tasterne, og det skyldes at der har været en del travlhed med projekt og eksamen. Det er heldigvis overstået nu!

Det jeg i denne omgang vil vise, er hvordan en yderst simpel ret kan piftes op, så den kan nå festmiddag-stadiet - naturligvis stadig inden for SU-rammen!


Den stod for nogle uger siden på en omgang kylling i karry, som blev lavet ved at svitse et løg og et par fedt hvidløg i olie, paprika, karry, spidskommen, koriander, salt og peber. Da det var godt brunet, kom 2 stykker kyllingefilet skåret i strimler på panden og sammen fik det godt 5 minutter til kyllingen var godt stegt.


Dernæst kom der to små dåser kokosmælk på, og der blev spædet lidt til med en smule vand og lidt hønsebouillon samt saften fra en lille dåse ananas. Retten blev smagt til med salt og peber og fik lov at stå og koge godt sammen, inden den blev jævnet.

Faktisk før jeg gik i gang med alt dette, havde jeg lavet dej til bagning af mine egne naan-brød (efter Camilla Plums opskrift). Dejen består af: 

  • 1/4 pk. gær, der opløses i 2 dl lunken mælk
  • 1 æg
  • 50 g smeltet margarine
  • ½ dl sukker
  • ½ tsk. salt
  • ½ tsk stødt kardemomme (køb kardemommen hel og send den en tur i morteren!)
  • 7 dl hvedemel

Alt dette røres sammen, og man lader dejen hæve godt en halv time for så at dele den i 4 stykker og rulle dem ud. På dem smøres yoghurt eller creme fraiche og de kan krydres med, hvad man ønsker - Vi tog lidt spidskommen, peber, koriander og salt.


Så skal ovnen varmes op - med bagepladerne inde i ovnen for at de også kan blive godt varme. Når ovnen er +250 grader varm tages en plade ud og bagepapir med naan-brød trækkes over på den varme plade, som nu ryger i ovnen igen i godt 5 min til naan-brødene er flotte og gyldne - og klar til at blive spist!


Til sidst blev der kogt ris og så var det ellers at øse en portion op! Der kom lidt creme fraiche oveni, og jeg supplerede også med lidt sød chili-sauce. Til maden fik vi en ufiltreret litausk hvedeøl som stod super godt til den krydrede mad!


Velbekomme!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar