lørdag den 2. juni 2012

Hjemmelavet ravioli

Når jeg får en "god" idé skal der som regel meget til at forhindre mig i ikke at føre den ud i livet. Som da der under mit projekt på skolen sprang en ide frem om at lave hjemmelavet ravioli.

Jeg havde i Kvickly i Aabyhøj fundet en ricotta til 7 kr og det var dette, der satte tankevirksomheden i gang.
Med lys og lygte ledte jeg efter en opskrift som virkede nogenlunde enkel, men endte med at sætte flere sammen til min egen:

Dej:
200 g tipo 00
2 æg
2 spsk olivenolie
salt

Man starter med at hælde melet ud på bordet (og blande salt i) og lave en lille fordybning heri. Æggene slås ud og kommes i fordybningen sammen med olivenolien og så er det det med at piske det sammen stille og roligt ved håndkraft. Dejen æltes herefter godt og længe og pakkes ind i husholdningsfilm og får så lov at stå i køleskabet en rum tid (gerne længe, men jeg nøjedes med godt en halv time).

Så kan dejen tages ud og rulles (næste) papirstynd og med en kop kan man lave små cirkler af dejen:


Dette skal gøres for al dejen, og hvis man har en hjælper i køkkenet kan denne passende lave fyldet til raviolien samtidig! Jeg brugte hele bøtten med ricotta (250g), men det var nu ikke nødvendigt, for der var en del for meget fyld. Ricottaen skal blandes med spinat - her tog jeg knap en halv pose frossen spinat, tøede det op og drænede det for vand og blandede det derefter sammen med ricottaen. 


Det blev smagt til med salt, peber og muskatnød, og så var det samlingstid:


En dej-cirkel blev rullet endnu tyndere end den var i forvejen og en klump fyld blev lagt i midten. Så blev der smurt med mælk omkring fyldet og raviolien blev lukket og trykket sammen med en gaffel i kanten:


Så var der kun tilbage at koge raviolierne i godt saltet vand i ca. 5 min og så at lave en sauce dertil. Saucen var en bechamel med en god sjat paprika i, så det ikke kun var ost, der kunne smages.


Retten blev anrettet med et drys pecorino på toppen og lidt frisk basilikum. Og så var klokken også kun 21.30 da aftensmaden var klar - lidt sydlandsk er man vel :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar