mandag den 11. juni 2012

Burger! :-D

Der er tidspunkter, hvor man bare må have sig en burger. Det er nok især når man har tømmermænd denne trang kan melde sig, men også på andre tidspunkter kan den komme snigende.

Jeg lavede for ikke længe siden mit bud på den ultimative hjemmelavede burger - og den var god skulle jeg hilse at sige!



Jeg bagte selv burgerbollerne ud fra min standardopskrift på (hurtig)brød: 3dl vand, ½ pk. gær, salt, olie og mel til skidtet hænger sammen. Jeg brugte en del rugmel i min dej, så den hævede ikke så meget, men det passede fint til burgerbollerne.

Det absolut vigtigste i en burger er bøffen. Og her skal man altså ikke gå på kompromis! Jeg blandede følgende til 4 bøffer (med inspiration fra Jamie Olivers opskrift)

500 g oksefars
2 skiver bacon skåret i små stykker
1 æg
En håndfuld kiks af typen cream crackers
2 fed hvidløg
En håndfuld friske krydderurter (basilikum, oregano og rosmarin)
2 tsk sennep

Alt dette blev blandet sammen i en skål (kiksene blev knust først, så de kunne fungere som rasp) og æltet godt med fingene. Så blev farsen delt i 4 og bøffer blev lavet med en tykkelse på godt ½ cm (altså så tyndt som muligt)


Bøfferne kom på en tallerken og fik lov at hvile en halv times tid i køleskabet med film over sig. Dernæst blev de stegt på panden:


Der bredte sig en helt fantastisk duft i køkkenet, og det var umuligt ikke at blive endnu mere sulten, end jeg var i forvejen. Da bøffen var stegt (og der var kommet en skive ost på) lavede jeg en dressing til burgeren på fromage frais og krydderurter samt lidt paprika.

Derefter var der kun tilbage at samle burgeren. Bollen blev skåret over og indersiderne blev smurt med hjemmelavet ajvar (se min opskrift her), så blev der fyldt på med salat, agurk, tomat og dressing.


I og med jeg ikke havde tømmermænd blev det til en kold hvedeøl til burgeren. Hold fast den var god! Når man har prøvet en bøf lavet på denne måde, går man ikke tilbage, det lover jeg!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar