lørdag den 28. april 2012

Hjemmelavet ajvar

Og så spørger man sig selv - hvad søren er det for noget? Jo, ajvar er en serbisk peberfrugt-relish, som jeg første gang stødte på i sommers, da jeg var på interrail og nåede forbi Balkan. Ajvar er populært på hele Balkan og det var derfor heller ikke underligt, at det indgik som en naturlig ingrediens i en burger, jeg fik i Mostar i Bosnien - en burger der er tæt på den bedste jeg har smagt nogenside - kun overgået af en gourmetburger, jeg fik i Moskva sidste forår.

Tilbage til ajvaren! Som beskrevet tidligere på blog'en var jeg en tur i bazaren, hvor jeg fik købt ind af diverse sager. Jeg faldt over et godt tilbud på snackpebre - 6 stk. for 10kr, og så måtte jeg jo slå til. Disse snackpebre skulle gå hen og blive hovedingrediensen i min ajvar.

Først kan du se det færdige resultat:


Men jeg vil meget gerne fortælle om processen i at lave sådan en omgang, så her kommer det.

Jeg startede med at vaske peberfrugter (mine snackpebre skulle vise sig at være en lidt for billig løsning - jeg tror peberfrugter har mere frugtkød i sig, og må derfor nok anbefales!) og 1 aubergine, stikke lidt i auberginen så den ikke ville eksplodere, for også at pille et løg og lægge hele baduljen på en bageplade.


Det fik lov at stege i ovnen ved 230 grader i godt en halv time til peberfrugterne var godt sorte og auberginen helt mør. Alle grøntsagerne blev hyppigt vendt, så alle sider blev grillet.


Efter grøntsagerne var taget ud af ovnen, blev skindet pillet af og kerner fjernet. Alt blev hakket og kom i en gryde med 5 fed hvidløg og en chili, begge finthakket. Her fik det selskab af en sjat salt og en spsk peber, der havde været en tur i morteren, og så en dl olivenolie og en sjat eddike.


Under låg og med omrøring hvert 5. min som minimum fik det lov at koge godt en time (selvom flere opskrifter anbefaler 2 timer).

Jeg blendede herefter herligheden og kom det tilbage i gryden:


Og så var det ellers bare at klargøre et glas ved at skolde det med kogende vand og atamon og så hælde den hjemmelavede ajvar på og i køleskabet.

Den blev rigtig god, men jeg er sikker på at jeg næste gang vil bruge lidt mindre eddike end jeg gjorde denne gang, og at jeg uden tvivl vil bruge rigtige peberfrugter. Det vil give den det sidste er jeg overbevist om.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar