tirsdag den 3. april 2012

3-retters menu med forårs-flæskesteg

Vi havde i går gæster, og det er netop i sådanne situationer, man bliver mere tvunget til at være kreativ med maden, end i den daglige trummerum.

Til forret fik vi ristet brød med tunmousse, rejer, lidt salat og agurk, og det var super lækkert.

Hovedretten havde jeg fået inspiration til i Claus Meyers Almanak. Han beskriver her, hvordan han laver en forårsflæskesteg, så det skulle prøves! Det blev super lækkert, som I kan se herunder:


For at gøre flæskestegen mere forårsagtig, blev den skåret op og fyldt med frisk basilikum, hvidløg, rosmarin, merian og citron (hvor kun selve frugtkødet var tilbage). Den blev herefter lukket sammen og saltet:


I ovnen med den en god time ved 180 grader (til den var 65 grader i midten) med en smule væske i bunden, og så var den klar. Dog skulle sværene have lidt længere tid, så de blev skåret af og fik en omgang grill for sig selv til sidst.

Grisen blev serveret med en lækker grøn salat med radiser, markchampignoner, forårsløg, agurk, tomat og mozarella og dertil hjemmebagt brød:


Her har jeg for første gang forsøgt mig med at koge hvedekerner og putte det i brødet. Dertil kom også rugmel og havregryn udover den obligatoriske hvedemel. Det blev super lækkert!

For at fuldende den lækre menu, havde min kæreste lavet en lækker omgang cookie dough is til dessert. 
Jeg skal nok smide et link til den, så snart hun selv har skrevet om den :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar