lørdag den 1. september 2012

Grillet flæskesteg med spidskål og gulerødder

Godt nok er den danske sommer ved at være forbi, men det forhindrer ikke mig i at grille. Principielt set burde man kunne grille hele året, hvis man har et tørt og vindstille sted at stille sin grill.

Forleden da jeg skulle grille var det dog småt med vindstille steder, så det var noget problematisk med at få ordentligt gang i kullene.

Det lykkedes dog heldigvis! Jeg havde et lille stykke flæskesteg (10 cm) liggende i fryseren, som jeg fik tøet op. Sværene var blevet smurt godt ind i salt og peber og på grillen blev stegen stegt med sværene NEDAD de første 30 min - det var en succes! Den hårde varme, de fik fra de varme kul var med til at gøre dem til, så vidt jeg kan huske, de bedste flæskesvær jeg nogensinde har fået.

Grillen nåede dog at tabe så meget varme, at stegen kun nåede op på 50 grader i centertemperatur, så der måtte lige lidt tid i ovnen til også, før den nåede op på 63 grader.

Tilbehør til flæskestegen bestod af snittet spidskål, der blev stegt på panden i en lille smule olivenolie i 3-4 min, krydret med salt og peber og til sidst overhældt med saften fra 1/4 citron. Det var en klar vinder! Bemærk at spidskål, ligesom anden kål, skrumper en del, når det får varme og derfor falder sammen.


Som supplement til flæskestegen og kålen kom lidt revet gulerod og lidt grovflute. Lækker sommermad :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar