lørdag den 11. februar 2012

Langtidshævet weekend-morgenbrød

Så blev det weekend! Endelig, må jeg tilføje... Og det er jo ikke rigtig weekend uden friskbagt morgenbrød!


Og det er verdens nemmeste opskrift! Sæt det over i aften - så er det klar til i morgen tidlig!

Her kommer opskriften:

3 kopper vand (ja, find en kop og brug den som målebæger - det er ikke så vigtigt at det er helt præcist)
1/4 pk gær
lidt olivenolie
2 gode tsk salt

Bland ovenstående godt sammen, så gæren er rørt ud (jeg kører rundt med en gaffel). Hæld så nedenstående i:

2 kopper havregryn
5 kopper mel (jeg plejer at mikse lidt - så fx 4 hvede og 1 rug eller grov hvede - start med det grove)

Jeg rører også dette i med samme gaffel som før.
Dejen skal lige nøjagtig være så du IKKE kan ælte den uden at få utroligt fedtede fingre. For den skal nemlig ikke æltes. Den skal derimod i køleskabet med et viskestykke over til næste morgen. Her hæver den stille og roligt, og når du så står op, tænder du ovnen på 250 grader varmluft og finder to bageplader med bagepapir på frem. Form boller med to spiseskeer (ja, du skal stadig ikke have hænderne i) på pladerne (der bliver ca. 15). 
De skal have omkring 20 min. i ovnen ved 250 grader, og så er de ellers klar.

Velbekomme :-)

Jeg skylder nok at sige, at denne opskrift er fundet i Spise med Price 1 under navnet "Den dovne bagermesters boller" og har fulgt mig de sidste par år. Den er intet mindre end genial.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar