torsdag den 2. februar 2012

Mission Accomplished!

Jeg lovede forleden, at jeg ville tage forbi Føtex og købe mel, så der kunne blive bagt. Og jeg har holdt mit løfte! Der er både blevet købt mel og bagt siden da.

Da jeg i går eftermiddag stod i den lokale Netto og prøvede at finde ud af, hvad menuen skulle stå på til aftensmad, faldt jeg i min søgen over nogle fyldte rødspætter. Ja, jo, det kunne man vel egentligt godt - det smager vel fint nok - og man skal jo have fisk en gang imellem. Men man kan vel ikke forsvare at købe noget færdigproduceret, når man som jeg også går op i at lave maden selv? Nej selvfølgelig ikke. Ikke kun i hvert fald.

Så udfaldet blev at jeg købte fisken og lidt til at putte i salaten til og så købte en pakke gær - for bages skulle der! Især når det var det eneste "håndlavede" til aftensmaden.



Jeg tog 2 dl varmt vand, ½ pakke gær og lidt salt og olie og blandede sammen, hældet en sjat havregryn og noget groft hvedemel i. Til at binde herligheden sammen blev der fyldt efter med hvedemel. Dejen blev æltet godt igennem, og fik så lov at stå en halv time på en radiator, for så at blive slået sammen og formet til et flute. Jeg ridsede på tværs af brødet og penslede det med æg før jeg dryssede med lidt saltflager. Det fik omkring en halv time i ovnen ved 200 grader - og så var der lækkert brød til maden!

Det tager jo ikke megen tid sådan at gøre lidt ud af det - og den samlede pris for sådan et måltid blev godt 20 kr. pr. person - det var jo heller ikke så galt igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar