onsdag den 15. februar 2012

Verdens bedste gryderet

Så kom dagen, hvor den igen stod på den famøse "gryderet" her i hytten! Det er en fantastisk kog-sammen med oksekød og rødvin, og det er bare godt :-) Og hvad snart endnu bedre er - jeg har tænkt mig at røbe hemmelighederne nu og her.. Alle sammen! :-)

Til to personer bruger jeg (på billederne laver jeg portion til 4):
Et løg
4 fed hvidløg
2 stængler bladselleri
2 gulerødder

Hak grøntsagerne groft :-)

Det får lov at stå og hygge sig ved lavt blus i en gryde sammen med:

4 enebær
10 hele peberkorn
salt
godt med rosmarin
1 spsk paprika
godt med olivenolie

Bare sådan ca. et kvarter, til det dufter herligt - Camilla Plum ville sige at løgene parfumerer ;-)


Så kommer snart det vigtigste i hele retten - kødet! Jeg plejer at købe oksebov eller -klump til ca. 30 kr pr. halve kg - det er ikke dyrt for noget vildt lækkert kød! Jeg beregner ca. 200 g pr. mand til denne ret.

Kødet skæres ud i gode store tern og steges ved meget høj varme i smør/margarine på en pande. Kødet saltes og pebres, og jeg hælder også en god sjat worcestershire sauce henover. Det SKRIGER af umami :-)


Kødet kommer så over i gryden til grøntsagerne, og så skal der rødvin på. Ca ½ liter, afhængig af hvad man har stående - vi havde en rest i køleskabet. Lad vinen koge ind, tilsæt en lille dåse tomatkoncentrat og tilsæt så oksebouillon til alt kød er dækket med et par cm væske. Så kommes der champignoner ad libitum i - vi havde ikke så mange, men derimod lidt selleri i stedet - det var også godt. Glem endelig ikke at putte 2 laurbærblade i retten!


Hele blandingen skal så stå i ca. 3 timer og simre og så er det klar. Retten skal lige jævnes, evt have lidt kulør og så serveres med ris til - det er vildt lækkert!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar